23.9.08

Picasa2

Om du frågar mig om vad jag använder för bildbehandlings-program, så är mitt svar; Photoshop. Det finns inte bättre. Punkt. Slut. MEN, när det gäller att sortera, radera och organisera mina bilder så använder jag Googles Picasa. Inte nog med att Picasa är gratis (tjoho!!), så är programmet sååå enkelt och smidigt att använda! Trots att programmet är superbt, har jag aldrig försökt mig på att behandla mina bilder med Picasa. Nu har jag testat och wow, jag är imponerad! Man klarar sig mycket långt med Picasa :) Så om du inte använder något program för att redigera dina bilder använd Picasa! Här kommer några exempel!
Alla bilderna är tagna här hemma. Och gissa om jag jagat dagsljuset, för att fota med blixt finns inte... Det är det enda som är trist med hösten, ljuset försvinner!

15 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Jättevackra bilder! Och visst är Photoshop kanon! Jo, det är typiskt med hösten nu, inte alla dagar det är lätt att fota.. kram!

Stämningsfullt sa...

Hej!
Verkligen jättefina bilder!
Tack för tipset! Det måste jag testa :)
Kram!

Anonym sa...

Håller helt med dig! Photoshop är i särklass bäst! Jag som både digiscrappar och tillverkar tavlor i PS älskar verkligen det programmet. =)

Picasa är ett väldigt smidigt program och har förvånansvärt bra redigeringsmöjligheter. Om man som du använder Blogger har det ju dessutom väldigt bra genvägar för att lägga upp bilderna på nätet.
Det enda jag saknar är en möjlighet att kunna komprimera bilderna innan de mejlas/läggs ut. Har du hittat ngt sådant?

Windows Live har ett liknande program. Ska nog testa om det funkar....

Lilla huset på prärien sa...

Mmm... gillar alla bilderna - gillar terrinen, gillar det lilla zinkhuset och gillar ljusstakarna i fattigmanssilver! Läckert.

Har själv Photoshop Elements men jag ska ärligt erkänna att jag har varit dålig på att sätta mig in i hur det fungerar... :(

Kram Jenny

Anonym sa...

Tack för tipset, det ska jag kolla in!

Skatan sa...

Okej, nu har du fått mig rejält nyfiken. Menar du att du har fotat i dassigt ljus men tack vare Picasa så der bilderna ut så där ändå? Wow i så fall...då vill jag lära mig!

/A

Fröken Fräken ifrån Fryken.. sa...

Tack för tipset, ska kolla in Picasa!

Anonym sa...

Bilderna var verkligen superfina, och motiven också :)

Unknown sa...

tusen tack för tipset om picasa, har alltid köpt photoshop men min kära ibook ville inte mera och nu sitter jag med sambons laptop anno 1990...
hihi så här finns inga nymodigheter på denna, så tipset var super!

kram

Hulda sa...

Så flotte bilder du har tatt! Enig, man er avhengig av dagslyset for å ta bra bilder. Blits er ikke fint.. da er det bedre å redigere litt på bildene etterpå. :)

En inredoholic sa...

Ville bara titta in o önska en trevlig helg.

Kram Jannice

Ellas Inspiration sa...

Underbara bilder!

Håller med dig att mörket är så trist för just fotograferingen. Jag vill inte heller använda blixt inne därför blir det väldigt lite "innebilder" just nu. Man kommer ju hem sent på kvällarna och då är det kört....

Kram Karin

Pricken över i sa...

Tack för kanonbra tips om google picasa! Allt jag behöver nu ær att lära mig ta fina bilder ;)
Härlig blogg du har, är in här titt som tätt!

Ha en fin helg,

M:)

Sublim design och Blossom kitchen sa...

å, jag har inte hunnit sätta mig in i det.Men vad vackra dina bilder är!
trevlig helg
/S

Brunkullan sa...

Tack för tipset! Ska absolut kika där:)
Kika gärna in och tävla hos mig! Du kan vinna nått med jämtlands tema:)

Susanne