23.10.07

Ikea skapar äktenskapskris

- För ljust, för ljust, näää, på tok för ljust, nääe aaaaldriiiig i liiiivet. Vi hamnade bakom ett par när vi försökte forcera gångarna på Ikea i söndags. Mannen pekade bestämt, med hela armen som värsta översten, in mot köksmiljöerna. Frun sa ingenting. Hon hade inte en chans. Helt sonika stannade han framför en köksmonter med mörkbruna luckor och rostfria vitvaror. Han praktiskt taget gapade av lycka. Frun? Som om hon bitit i en citron spetsad med dynamit. Man kunde nästan ana röken som steg upp från hennes blonda hjässa.

Jag lider verkligen med alla män och kvinnor som måste kompromissa, eller helt enkelt svälja det faktum att; "om det ska bli ett nytt kök, tja, då ska det vara mööööörkkbruuuunt". Kanske Ikea borde upprätta något slags kriscenter där proffs kan hjälpa desperata par att kompromissa fram lösningar på sina inredningsproblem? För den där stackars frun var inte ensam i söndags, hon hade ett hel arme med gråtfärdiga medsystrar och bröder bland de vindlande gångarna.

Känner du igen dig :) ?

Skåpet Granemo ska få följa med oss hem nästa gång! Bra jobbat Ikea!

17 kommentarer:

faster atta sa...

Ååå, jag är så glad att jag inte känner igen mej i din beskrivning av köksvalet.... Vi köpte kök på IKEA för några månader sen och ville faktiskt ha samma.... Hur ofta händer det?????

Randi sa...

Vilken tur att man slipper känna igen sig.
Jag har alltid fått välja hus, renovering och inredning själv utan inblandning eftersom vi flyttat så ofta. Har aldrig tänkt på att det varit en favör ... *fniss*

Anonym sa...

Hrm, jag har faktiskt slutat fråga vad mannen tycker. Hemskt men sant. Oftast blir han jättenöjd när det är klart. Förut blev det mycket kompromisser och ett varken eller resultat. Det är alltså jag som pekar med hela handen...huuu....

Anonym sa...

fantastisk historie.. Det kunne være min mand og jeg.
De burde faktisk have et krisecenter. God idé :-)

Ps. vores nye køkken blev mørkebrunt (valnød) Det var det eller intet.
Men jeg er dog blevet glad for det alligevel.

Flitiga Myran sa...

Inte ett dugg!! G och jag kompletterar varandra helt och fullt på den fronten, han vet att mitt "öga" är bättre än hans, och jag vet att hans händighet och förmåga är bättre än min. Så han överlåter till mig att välja och jag till honom att genomföra :) Kan det bli bättre!!!
(Du skulle se mig nu, sitter här och ler med hela ansiktet, så jädra nöjd känner jag mig..hehehe)
Fast oj vilket jobbigt scenario du målade upp...
Puss!

linnea-maria sa...

Hi hi tack och lov är det JAG som bestämmer det mesta :) Fast jag får inte måla på makens mörkbruna arvegods. Och man måste ta små steg i taget, och inte fråga först ;)

Anonym sa...

Oj så glad jag är att jag och maken har nästan samma smak när det gäller inredning och färger...och det ÄR bra ! Tror aldrig att vi bråkat eller ens diskuterat sånt...det bara klickar för det mesta...sen är det ju lite kvinnlig list med ibland också...men det räknas väl inte...hihi !
*
Ha en fin torsdag !
KRAM EVA

blogger sa...

Som tur var håller min man med mig i de flesta inredningsbeslut.... Skåpet är urfint och skulle passa urbra som linneskåp i mitt sovrum!
www.abeautifulliving.se

Anonym sa...

Jag känner verkligen igen mig... ett kriscenter skulle nog vara perfekt på IKEA, hi hi :)

Engsroom sa...

min man har oftast förtroende för att jag väljer vad vi ska ha!
men brukar faktiskt tänka på alla människor man ser inne på IKEA och höra mycket deras disskutioner, också roligt att smyg kika vad folk handlar ibland undrar man ju verkligen hur har de ser ut hos folk när man ser varumixen på vagnen.
Brukar också vara värsta skådespelet utanför när folk ska packa bilen! Där tror jag att krishanteringen skulle behövas om nått.
Har varit på IKEA idag faktiskt och gått runt..
Kram Ella

Maria sa...

Haha!
I vår lilla familj fungerar det nog snarare så att sambon drar kundvagnen och kreditkortet och jag springer runt som en lycksalig ekorre som hamstrar vinterförråd. Sen ler min snälla sambo överseende och undrar om det är dags för JULA snart...

Anonym sa...

Åh, det där skåpet är så snyggt, men jag belv lite besviken över att hyllplanen verkar vara i glas(?) Jag ville ju ha ett sådant skåp till mina böcker och det kan ju inte funka med glashyllor...
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Hilsen fra landet sa...

:fniss: Mannen tycker som regel det samma som jag! ... han vet nog att han måste ;-)

Anonym sa...

hahahaha:D kriscenter vore verkligen något! vilken bra idé!
jo, tack man känner igen sig... fast stark drivande kvinna som jag är:) har mannen nu börjat vända... Han börjar inse att han kan lägga energin på ngt annat än att tjafsa med mig... "det blir ju ändå bäst när du får bestämma", dessa gyllene ord jag aldrig trodde att jag skulle fär höra!
KRam

Fia sa...

Oh så hemskt, och jag hoppas att paret kan skratta åt det efteråt. Du har en fantastiskt inspirerande blogg, hoppas att det är ok att jag lägger till den i min lista.

Anonym sa...

Jag är singel och min mardröm är att hitta en kille som är lika inredningsintresserad som jag, men som har helt FEL smak. Tänk att vara tvungen att kompromissa och ta in en skinnsoffa eller en bokhylla i stålrör. Jag ryser...

Anonym sa...

tyvärr så bråkar vi ofta om inredning. men det slutar ofast med att vi kommer överens om något vi båda gillar i slutet ialla fall.