19.3.07

Hemmakontoret

Jag och maken hade som nyårslöfte att se över vårt "hemmakontor". Vi har faktiskt varit duktiga och organiserat alla viktiga papper, hittat ett bra system för att hantera alla räkningar och verkligen tagit tag i det där gagande dåliga samvetet som viktiga papper kan ge en.

Vi är faktiskt så ordentliga att vi har en hushållsbudget, men den innehåller bara stora poster som mat, bensin och så vidare. Men vad exakt de där posterna innehåller hade vi ingen aning om, så vi gjorde ett litet experiment. Vi samlade ihop alla våra kvitton på hög för att kunna få en överblick över vart vi faktiskt lägger våra pengar. Jag överdriver verkligen inte när slutsumman kom som en smärre chock! Hur mycket pengar som helst bara rinner oss mellan fingrarna. Det är de små, små utgifterna som bara läggs på hög, som gör ett onödigt jättehål i plånboken.

Vi har inga barn och inga dyra vanor, och om sanningen ska fram så har vi det rätt så gott, vi saknar verkligen ingenting. Men jag önskar att vi kunde hitta ett bra sätt för att organisera våra pengar på ett ännu bättre sätt. Budget till trots - nu skulle det sitta fint med lite tips och råd om något fiffigt sätt att styra upp det hela, det vore ju faktiskt roligare att kunna göra nåt helskoj på semestern än att räkna kvitton :D!

Så, alla ni kloka och fiffiga flickor och pojkar därute - har ni några bra knep att dela med er av?! Hjälp emottages mycket tacksamt!

Bilder från Martha Stewart - som förövrigt ryckt upp sin sajt enormt! Ett minus är att den är segladdad.

17 kommentarer:

hulukvarn sa...

Mina enkla tips är planering av inköp. Hur mycket ska jag göra åt idag?? Det som inte görs åt skjuts över till annat. Försök att handla mindre på kortet. Min sambo och jag betalar alla räkningar, lägger undan till mat och sedan får vi lite russel att lyxa för, mitt russel går oavkortad till inredningstidningar och blommor:)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Räkna ut hur mycket pengar som ni borde klara er på, sen är det "bara" att lägga undan resten. Spara gärna för olika speciella mål: semester, hus osv.
Fika på stan och dyra luncher kan lätt sluka massor av pengar. Där får man hålla igen.
Ifall du tycker det är svårt att låta bli att spontanshoppa fast du inte borde så inför shoppingfria veckor.
Köp aldrig på kredit.
Håll nere de månatliga utgifterna, se över alla avtal.
Lycka till och hoppas ni får en härlig semester!
PS. Hur ser det ut i erat hemmakontor?

Mikkeline sa...

Jo man sløser sikkert en hel masse. Men starter man med å føre regnskap hver dag må man jo tenke veldig mye på penger. Jeg synes den friheten man har ved å ikke gjøre dette også er mye verdt. Men man kan selvfølgelig prøve å tenke seg om to ganger før man handler slik at man får råd til det man egentlig har mest lyst på.

Anonym sa...

Min mor för alltid kassabok, som barn retade jag mig på att hon alltid ville ha kvitto för minsta lilla inköpa på konsum.

När jag sen flyttade hemifrån hade det visst smittat av sig. Jag har ett excelark för varje månad där jag spaltar upp som följande. Mat, Inköp (kläder/prylar/bil mm), Div (förbrukningsvaror)samt fasta räkningar. Samt Inkomst för månaden. 2 jobb = varierande inkomst.

Mycket effektivt, efter någon månad ser man klart och tydligt hur man lever och kan anpassa sig därefter också.

hummmlan sa...

Jag är definitivt ingen som ska ge råd i pengafrågor! :-)
Däremot skulle jag inte ha något emot ett hemmakontor, ett stort rum där symaskinen, datorn och staffliet fick plats!

Anonym sa...

Har nog inga bra råd jag heller, men att hålla koll på de små utgifterna är riktigt viktigt. För det är som du säger, där som pengarna rinner iväg. Vad härlig anslagsTavlan var på bilden =)

Hulda sa...

Så nydelig den madonna figuren din er! Så flott malt og laget. Et kunstverk, vil jeg si. Likte så godt alle dine vårbilder på siden her, man blir glad av sånt!

smul sa...

handla bara en gång i veckan (förutom mjölk till kaffet) och vad som än tar slut så handlar man inte fler gånger för det är alla gånger man går till affären för at köpa EN grej man upptäcker att man handlade för 478 spänn när man kommer ut.

lägg undan mycket på sparkontot, det svider rätt bra att ta ut från sparkontot flera gånger i månaden.

skriv listor och håll er till dem.

läs kvällstidningar och annat på nätet.

tänk er att om ni köper tre flaskor loka a 16 spänn/vecka så blir det 2496 spänn på ett år. och följdaktligen likadant med andra prylar man tagit sig för vana att köpa utan ett egentligt behov.

und so weiter

säger fröken skitduktig (eh..)

Anonym sa...

Nej, det där klarar jag inte :(
Vill inte heller! Man lever bara en gång och varje dag är en fest. Hellre äta oxfilé idag och svälta imorrn än att snåla idag och vara död imorgon.
Viss kan jag spara till större saker som resor och så, men att hålla på och gneta för gnetandets skull det tycker jag är så tråkigt att klockorna stannar. Jag är nog en klassisk "Slösa" fast på något underligt vis har jag ofta pengar kvar innan nästa lön...hur nu det går ihop?

Mrs M sa...

oj, det där är inte min tekopp... snyltar gärna på tipsen :-)! Ha en skön vecka, kram!

Anonym sa...

Jag blundar och håller tummarna :) och liksom du saknar jag inget och det blir liksom bra av sig själv. Men jag ska läsa alla tips du får så blir sambon lika glad också.

A sa...

Jag skriver under på Annelis kommentar direkt!!!

Anonym sa...

du är utmanad:
http://glitzy.blogg.se/1174322089_ratatouillepanna.html#comment

anna k. sa...

Är inte jag lycklig som har såna underbara människor att rådfråga?! Jag är både förvånad och imponerad över alla kloka saker ni skriver!

Både jag och maken hör ju till kategorin som bl.a. Anneli och Anna hör till men jag lovar att ta till mig alla fina tips ni skrivit om! För det är ju värt ett försök att styra upp saker och ting.

Om man önskar sig ett nytt kök så är det ju ingen dum idé att ha lite pengar undanstoppade - och en liten semestertur vore ju också trevligt!

Har ni fler fina bidrag, tveka inte att höra av er!

Jag kommer att berätta hur lillla pengadilemmat utvecklar sig!

TACK alla rara, underbara ni!

Blommiga Karin sa...

Det bästa tips jag har är att räkna ut ungefär vad som är rimligt för varje post och månad.Skriv upp låt oss säga hyra,mat,bil,telefon,el,tidning,m.m
Räkna sedan ut hur mycket du kan lägga på nöjen/kläder och diverse varje månad.Sätt in så mycket pengar på ett konto som ni betalar räkningarna på varje månad.
Lägg undan en särskild semester summa varje månad att spara till sommaren.Skriv in varje gång ni handlat i en bok och kolla varje månad hur mycket det blir.....
Kan vara intressant att följa!
Lycka till! MVH Karin

Anonym sa...

Det är de "små" posterna i budgeten som gör skillnaden..

Anonym sa...

Hej Råkade läsa om "göra budget" osv. Jag an vänder en tjänst som heter Överblick, www.overblick.se. Där kan man göra sin budget osv.

Åke