24.8.06

En doft av papper och trycksvärta

För ett par dagar sen var jag i min lokala bokhandel för att köpa en kalender. Finns det nåt bättre än att gå in i en bokhandel? Doften, alla spännande böcker och det speciella lugnet som råder där... Men den dan var butiken var full av småtjejer och killar som under ivrigt pratande och pekande, visade mamma och pappa de anteckningsböcker och omslagspapper de ville ha - kommer ni ihåg?! Det var som att kliva in i en tidsmaksin och otroligt ljuvligt!!

Vintage foldrar/mappar från Patinastores.com

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde den tiden var förbi, när man slog in böcker i papper. Klart jag kommer ihåg! Fast som ett lite sötsurt
minne, mina föräldrar var bägge lärare. De tyckte inte att jag skulle utmärka mig med finare papper än andra, villket i praktiken betydde att jag alltid hade det fulaste...

A sa...

Vad mysigt! Klart man minns, det var ju jättekul med nytt omslagspapper och nya fina pennor!

Nina sa...

ja och suddigummina som luktade och var jättedåliga att sudda med...kommer ni ihåg björnklistret som luktade så gott som man hade i bänken med en spatel till?

Anonym sa...

Sent omsider. Trevlig helg!!
Om jag känner dig rätt sitter du med en busgrogg i ena handen och älsklingen i den andra!
Kram

Hulda sa...

ja, jeg husker det godt jeg også.. ei fin tid, jeg likte alltid skolen så godt, er nok derfor jeg jobber på skole i dag. :o)

Anonym sa...

Det är fortfarande kul att gå in i en bokhandel och känna och titta på alla pennor, anteckningsböcker och linjaler. Man får den där "börja-skolan"-känslan. :)

Anonym sa...

kommer ihåg:) alla ville ha det hippaste (oftast disney) omslagspappret! Också inredde man insidan av bänken med samma papper så att det matchade:)

anna k. sa...

Ledsen att jag inte kommenterat; det verkar som om åskan slog ner hos oss! Varesig tv, dator eller telefon har funkat på nästan två dagar...

Anneli: Stackars liten!! Det påminner mig om min kompis mamma som var prästunge. De var "rikast" i hela socknen, men de var tvungna att gå i trasor, för man skulle inte skryta med att man "hade mat på bordet"! Kan ju tillägga att det var i djupaste, norraste norrland...

Anna: Visst är det härliga minnen!

Loppan: Björnklister ja!! Hade du också en klasskompis som tyckte om att äta klistret :) !! Luktsudden samlade jag och min kompis på om jag inte minns fel.

Anneli: Nää, jag somnade, det blev busgrogg nu på lördagskvällen istället ;)

Hulda: Så du är lärare? Hur gamla är barnen du undervisar? Har du flera ämnen?

Youssi:Välkommen! Kan inte påminna mig att jag sett ditt namn här förut! Och du, jag håller med! Det är en känsla av "att börja på nytt"!

Pernilla: Jaaa!! Precis så var det ju! Det var nog där som min fäbless för vitprickigt började, kommer ihåg att jag hade rött papper med vita prickar på ett helt år!

Hannele på Hisingen sa...

Tänk, mina barn fick inget omslagspapper, utan jag hjälpte dem att klä skolböckerna med olika presentpapper, reklam, tidningsurklipp... Fräckt och personligt, men vissa kompisar undrade, om vi var fattiga!

anna k. sa...

Hannele: Det är väl lustigt ibland vad "normen" ställer till med. Är man inte som alla andra är man konstig!

Det är ju mer jobb och kärlek lagd på böckerna på det sätt som du gjorde!!

anna k. sa...

Speja: Jag hittade en jättefin kalender i grönt tyg med paisly mönster på, istället för att riva bort flikar längst ner, håller man reda på dagarne med ett band - jättefin!!

Anonym sa...

apropå kalendrar, på www.paulanders.com kan man beställa jättefina kalendrar, som dessutom är personliga, man kan som komponera ihop sin egen, kul ide!