12.8.06

Dansk röd

Det här huset låg i byn Tranekär på ön Langeland (bro från Fyn). Tranekär är den vackraste danska by jag någonsin sett! Med det rosa slottet tronande över träden, var det som att kliva in en sagobok! Så bedårande att det gjorde ont i hjärtat!
Husets uteplats - omgivet av väldoftande rosor och lavendel.
På framsidan var de obligatoriska stockrosorna planterade :) ! Kuddar av timjan och andra kryddor spred bedövande väldoft i värmen!
Loppis, loppis, svindyr! Mycket vackert inne i huset men ack så dyrt.
För mig som är uppvuxen med torparstugor i falurött, är alla vackra danska korsvirkeshus såå vackra och exotiska! På Själland och Fyn ser man dem överallt, i överflöd! Vi slogs av att det verkar vara två lägen; antingen tiptop eller rena skrothögarna.

De förfallna husen hade sin bortglömda charm och de välskötta husen var älskade och ompysslade in i minsta detalj. När det gäller blommor verkar det vara någon allmänt vedertagen "lag" att man MÅSTE ha stockrosor vid husen! Det gick så långt att vi började leta efter hus utan. Endast ett hus av de hundratals vi såg ståtade med rosor på framsidan!

Stockrosor är inte så vanliga i våra svenska trädgårdar tyvärr - helt klart något att ta efter!

/Anna

15 kommentarer:

Anonym sa...

Å, så vackert! De har så fina hus och trädgårdar i Danmark. En helt annan kultur än i Sverige. Stockrosor, det hade jag i min förra trädgård, men här trivs de inte alls...
Guud vad sugen jag blir på att resa!!!

Anonym sa...

Min mor, som också bor på Fyn, har Stockrosor (det var så de hette, ja) i sin trädgård. Jag var där en vecka i början på juli och var hur fascinerad som helst. När de först började blomma så poppade de fram ett tiotal bara över natten. Hur fint som helst!!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag har stockrosfrön, ska försöka mig på det till nästa år. Man kan hitta massor av inspiration till trädgården genom ett besök i Danmark. Har tyvärr varit där allt för sällan.

josé sa...

Urgulligt hus och så prydlig trädgård, lavendel och småsten är bara för härligt. Jag har ett gäng gamla stockrosor framför huset som frösår sig vilt hela tiden. Köpte fröer på sorten "The Watchman" eftersom den mörka färgen är rätt cool, men den tar sig inte lika bra.

Anonym sa...

jag har en vit stockros men den är så liten och ynklig , stockrosor är 2-åriga så jag hoppas den växer till sig till nästa år.

Anonym sa...

Så vackert!Jag vill också till Danmark..Så underbart..och så vill jag gå på loppis också!!

Anonym sa...

En helt annan kultur än Sverige?
Hmm ja undantaget Skåne då, för så ser det ut på den skånska landsbygden :) men inte så konstigt heller om man ser på historiken, så det så ;)

http--www.hemnet.se-search-maklarutbud-object_frame.aspobjektid=3311517&service=hemnettogp&caller=main&area=13&kommun=247&url

http--www.hemnet.se-search-maklarutbud-object_frame.aspobjektid=3304760&service=hemnettogp&caller=main&area=13&kommun=247&url

Vintage Wine sa...

Vackra bilder! Du har rätt, det ser ut som i en saga...

Anonym sa...

Anonymous, visst finns det likheter mellan Danmark och Skåne, men också olikheter. I Damnark har man inte skiftat gårdarna som man gjort i Sverige och Skåne. Dessutom är landsbygden levande och var by har en egen Kro som är öppen året runt. Den kulturen har tyvärr inte följt med till Skåne. -Så det så! :D

Anna, har du tagit bloggledigt?

Anonym sa...

Men så charmigt!
Där hade jag gärna strosat runt. Jag hoppas att få göra det någon gång. ;)
Jättefina bilder!!

Mollys Hus sa...

Vad synd om dej att det var så dyrt på loppisen :( såg ut som om man skulle kunnat göra många inköp där.

Anonym sa...

Rättelse till Anneli:

Malmö och Helsingborg är de krogtätaste städerna i Sverige - året runt ;)
Så även om förbudssverige försökte utrota kulturen i Skåne så gick det inte. Det är för djupt rotat. Finns många fina exempel på det.

Under 1700-talet började tankar och idéer om olika skiftesreformer att spridas i Sverige.
Inspirationen hämtades bl a från Danmark, där liknande reformer redan genomförts med framgångsrikt resultat.

Jag kan även upplysa dig om att det inte är alla landsbygder i Danmark som är levande och har en egen krog, tyvärr.
Detta borde jag veta eftersom halva min släkt är från Danmark, och likaså min man.

Det är sällan man får reda på verkligheten via turistbroschyrer,
men det ordnar sig nog ändå... ;)

Tack för ordet :)

JULIEK sa...

Det er jo faktisk så vackert at man får vondt innvendig. Nydelige bilder.

Anonym sa...

Anonymous: Ojsan:)
Vaknat på fel sida idag?
Om du inte märkt det tidigare brukar det vara en rätt vänlig ton här.

anna k. sa...

Maloppa: Otroligt roligt att du blev inspirerad av bilden! Jag inbillar mig att det nog är lättskött att ha lavendeln på det sättet - fint var det iallafall :) !

Anneli: Jag håller verkligen med dig om att det är en annan kultur - så likt Sverige men ändå inte! Jag tror det är just den markanta skillnaden som gör Danmark så lockande!

Bettina: Lycko dig som får uppleva Fyn ofta! Av de öar vi hann besöka tycker jag Fyn hade mest att bjuda på. Du får fråga henne vad det är som gör just stockrosorna så otroligt populära - det vor kul att veta!

Linda: Jag ska hålla tummarna att det funkar med fröna! Hur pass härdiga är de, vet du?

José: Vad kul att höra av dig - hoppas du har haft en skön sommar!! Måste kolla in sorten du nämner!

Cia: Kan det vara härdigheten kanske? Jag kan inte påminna mig att jag just sett stockrosor norröver...

Anna A: Gör en tur du med nästa sommar och stilla loppishungern!!

Kära Anonym: Kalla mig gärna för trög, men tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Förtydliga gärna!!

Vintage Vine: Tranekär var verkligen en drömmarnas by, det var som att kliva in i en Walt Disney värld - magiskt i kubik!

Speja: Det är för kul att "mina tjejer" är stockrosälskare - jag som påpassligt hävdade att det inte är så där direkt vanligt! Men ack så jag bedrog mig :D !!

Anneli igen: Gällande skiften så erkänner jag glatt att jag inte vet ett dyft, men jag håller med dig om att varenda liten småhåla verkar stoltsera med en liten "lokal"!

Nää, inte bloggledigt - jag var bakis ;) och tillbringade dan i biomörkret med kära maken!

Sara: Jag känner mig som värsta reseledaren men jag får bara uppmana till ett besök! Tranekär är ljuvligt!

Molly: Jo, det fanns massor! Något som var kul var att ägaren blandat upp sina antika prylar med bauhaus inspirerade möbler mitt i allt!

Anonym igen: Jag antar att du är anonym som postade innan?! En sak med bloggandet är (i mina ögon) ett sätt att få utbyta tankar, åsikter och idéer och givetvis komma med "svar på tal" om någon är helt ute och cyklar!

Det är en skön "rättighet" som vi ska ta tillvara på! Dessutom så tycker jag att man ska ha rätten att vara anonym om man väljer det. Även om jag personligen inte förstår det.

Men med rättigheter kommer även skyldigheter. Jag tycker att det hör till god kutym att åtminstonde skriva under med sitt namn om man kommer med påståenden som direkt eller indirekt "sågar någon vid fotknölarna" som jag nog tycker att du gör med ditt inlägg.

Min mamma lärde mig att stå upp för mina åsikter och inte skämmas för dem. Det tycker jag inte heller att du ska göra.

Så återkom gärna med synpunkter - på allt som du känner för att tycka till om - men jag ber dig av respekt till mig och de som tittar in här, att berätta vad du heter!

Julie och Viola: Tack!

Tack alla goa flickor för att ni finns!

/Anna