25.6.06

Pinnstolen

Det skulle inte förvåna mig om ni suttit på en stol som liknar någon av de här under midsommarhelgen. I sommarstugor över hela landet bor det udda stolar, målade i granna färger, stolar som vi ratat och stoppat in där vi inte behöver möta dem varje dag. Det är ju synd faktiskt eftersom "pinnstolen" är härlig och vacker med sin enkla, rustika design.

I mitt blivande, kritvita kök kommer rejäla färgklickar att behövas för att det inte ska likna sjukhus. En soligt, knalligt gul bänk skulle vara hur fint som helst!

Via Roomservice hittade jag det här underbara företaget Marine Cottage!
Kolla in, de har jättefina möbler! Här är ett gäng som vågar leka med sprakande färger - me like!

10 kommentarer:

Anonym sa...

welcome back.

den första av stolmodellerna - den orange - sådana hade min mormor i sitt kök, de var ljusblå, senare målades de ljusgula men nu börjar jag undra vart de tog vägen-

Anonym sa...

i min mammas kök finns en gammal gungstol. Härligt att sitta och gunga i den medan man väntar på maten :) Mamma behöver lite föresten lite hjälp med köket... (titta i min blogg)

Hulda sa...

pinnestoler er herlig! jeg er så heldig å ha noen jeg også. Har malt noen i lyserødt. en er i hvitt.

A sa...

Jag älskar också pinnstolar, har det i vårt kök, fast de är vita. Tycker det funkar om man har lite schyssta köksaccesorarer i andra färger. :)

Anonym sa...

-I'm back!
Vilka otroligt fina stolar, jag gillar pinnsoffan!! Den skulle passa hemma hos mig! Glada färger ockå!!

Anonym sa...

har en pinnstol förrådet. funderar på att skaffa 3 till (kanske mamma vill ge bort sin) måla i nån fin färg och ha till köksstolar istället för de fula furustolarna vi har nu. lite snyggt med olika pinnstolar som man sen "binder" ihop genom att måla i samma färg. kankse blå eller engelsk röd....

anna k. sa...

Annika:
Jag tycker definitivt att du ska ta reda på dina pinnstolar - tanken är helt rätt!

Jag har två pinnstolar i en skön blå färg som den förre ägaren lämnat efter sig. Planen är att ge dem en omgång vitfärg, men det får vänta till höstkanten eftersom vårt balkongprojekt har havererat alldeles (mer om det sen :) ).

Sen så har jag hållit på och "jävlats" med den klassiska "öglanstolen" från IKEA, årgång -70 tal. Vi har ärvt en hel uppsättning (8 st.) som vi måste göra nåt åt.

Deet får åsså bli ett inlägg om senare i dag!

Men, det är ju uppenbart, att stolar, och speciellt pinnstolen, väcker våra minnen!

Anonym sa...

Vad häftig pinnsoffan var, fin!

Anonym sa...

Åhh pinnstolar skulle jag vilja ha till torpet!! :) Tips på var man köpa sådana (som inte kostar 350 dollar)?

anna k. sa...

Sara:
Ja, den är sidan får tjäna som inspiration till måleri tycker jag! Vart du ska hitta dina pinnstolar?

Testa: blocket.se (här finns ju precis ALLT!) och din lokala loppis! Pinnisar brukar de ofta ha!

Lycka till!