15.3.06

Pangséer

Nä, jag har inte skrivit fel! Jag tycker att penséer borde byta namn till pangséer eftersom de dyker upp med en jäkla smäll varje vår! Smällen består av fantastiska färgkaskader och hopp om att; Nu är det vår!!

Jo, jag vet, jag är lite tidigt ute, men om jag sluter ögonen och tänker så jag blir blå... Då kanske den kommer och sopar bort snöeländet!!

Så här tar du hand om dina pangséer!

Egenskaper:
Penséer klarar temperaturer på ner till ca -5°C. De kan sloka något om det är kallt, men reser sig snabbt igen. Nyp bort stängeln om blomman blivit frostnupen!

Placering:
Kan placeras i de flesta lägen, från sol till halvskugga, men den trivs inte i torka.

Skötsel:
Vissna blommor plockas bort efterhand för att förlänga blomningen hos växten. Vid risk för torka vattnas plantan.

Användning:
Penséer används som en av de första vårblommorna i rabatter, balkonglådor och krukor. Den passar i alla typer av samplanteringar och är mycket bra som kantväxt.


Källa:
Blomsterfrämjandet - som är en supersajt om du vill hitta skötselråd! Här hittar du det mesta om både utplanteringsväxter, snitt- och krukväxter. Besök!


/fru Anna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt!
Jag ska plantera penséer i mina utekrukor så fort jag får chansen.

anna k. sa...

Men visst är det härligt!! Penséer är billiga och man hittar alltid färger som man tycker om!

Personligen gillar jag att blanda färger hejdlöst, då blir krukan en pigg och glad vårpåminnelse, som ett utropstecken!

Fast det är klart... En kruka med ljust, lilarosa penséer med murgröna som ringlar sig runt krukkanten - det är fint det med!!

/Anna